E-mailmarketing.

Jij en ik, en het grootste deel van alle andere Nederlanders, ontvangen dagelijks e-mails van bedrijven. Maar wat is e-mailmarketing en waarom is het belangrijk? E-mailmarketing is nog steeds een kanaal wat veel gebruikt wordt, ondanks de opkomst van social media kanalen en online advertentiemogelijkheden. E-mailmarketing bevat nieuwsbrieven, aanbiedingen, winkelmand herinneringen en meer. Het is een relatief goedkoop kanaal met een hoge Return on Investment (ROI) en daarmee zeer relevant voor ieder bedrijf.

 
E-mailmarketing: een goedkope manier voor veel conversies.

 

Van e-mail naar verkoop.

Doelstelling

Bepaal wat je wil bereiken met e-mailmarketing en welke type mails je wil verzenden. 

Lees meer

Mailprogramma

Een e-mailmarketing programma is de basis waar je vanuit werkt. Per bedrijf een ander programma. 

Lees meer

Leadgeneratie

Begin met het opbouwen van een database en bouw deze uit. Blijf nieuwe prospects benaderen en conversies genereren. 

Lees meer

Wat is e-mailmarketing?

Via e-mailmarketing is een grote groep mensen te bereiken die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf, product of dienst. De meeste mensen hebben eerder een aankoop gedaan of hebben hun e-mailadres achtergelaten. E-mailmarketing is meer dan alleen nieuwsbrieven. Op het moment dat je dit wel denkt, loop je een hoop omzet mis uit dit kanaal.

Naast nieuwsbrieven kun jij je doelgroep op een effectieve manier bereiken door aanbiedingen te sturen, gepersonaliseerde kortingsacties, updates over je bedrijf en assortiment, winkelmand herinneringen, follow-ups van eerdere mails en automatische mails.

Op deze manier kun je mensen triggeren om je website te bezoeken of een zelfs een aankoop te laten doen.

Waarom je e-mailmarketing moet inzetten.

E-mailmarketing is hét kanaal wat al jaren behoort tot de best converterende marketingkanalen. E-mailmarketing is relatief goedkoop. Je betaalt niet per klik en het maken van een mail kan gratis.

Wat je nodig hebt is een mailsysteem en een database die je kunt segmenteren. Bijvoorbeeld op geografie, ordergeschiedenis, leeftijd en geslacht. De mensen in je database kun je blijven benaderen met e-mails. Als je eenmaal een database met e-mailadressen en dus potentiële klanten kun je deze mensen blijven benaderen. E-mailmarketing is niet lukraak mensen mailen, dit wordt gezien als spam. Een heldere strategie is noodzakelijk.

Hoe persoonlijker de segmentatie hoe groter de kans dat je e-mailmarketing succesvol is en leidt tot het gewenste aantal verkopen of website bezoeken.

E-mailmarketing is van toepassing op elk bedrijf.

Ieder bedrijf kan iets doen met e-mailmarketing. Raadzaam is dit te doen aan de hand van een duidelijke strategie met een helder plan. Meer verkopen behalen met e-mailmarketing? Neem dan contact met mij op.

Hoe je e-mailmarketing toepast.

Nu denk je misschien: hoe doe ik dat voor mijn bedrijf? Allereerst is het belangrijk om een doelstelling te stellen om te weten waar we naartoe werken. Vervolgens Is het zaak om te bepalen welke type mails verstuurd moeten worden, hiervoor is een planning een goede houvast.

Het kiezen van de juiste e-mailmarketing software is belangrijk. Dit verschilt per bedrijf en het beschikbare budget voor de software.

MailChimp voor kleine ondernemingen.

Om e-mailmarketing voor kleine ondernemers op te zetten is het programma MailChimp een aanrader. Het is één van de meest bekende en gebruikte programma’s. Via mailchimp kun je beginnen met e-mailmarketing zonder abonnementskosten. Je hebt dan het meest eenvoudige account. Je kunt dan een e-mail database opzetten en e-mails en surveys versturen vanuit je eigen domein.

Wil je gebruik maken van meer functionaliteiten als: A/B-testen, templates, retargeting mogelijkheden en dieper liggende klantinformatie. Deze functies kunnen leiden tot een verhoging van de kwaliteit en conversies van de e-mailcampagne. Je kunt dan een MailChimp abonnement afsluiten, wat je € 10,- of € 15,- per maand kost.

MailChimp is eenvoudig te synchroniseren met een WordPress website door een plugin.

MailBlue voor middelgrote bedrijven.

Voor MKB-bedrijven kan e-mailmarketing enorm veel conversies opleveren.MKB bedrijven hebben dan ook veel meer mailcontacten dan kleine/zelfstandige ondernemers. Aan te raden voor deze groep is MailBlue, dit is de Nederlandse partner van het meestgebruikte e-mailmarketing programma ActiveCampaign.

Via MailBlue kun je gebruik maken van functionaliteiten, zoals: een CRM systeem, leadgeneratie, Facebook Koppelingen en SMS-marketing. De kosten van MailBlue verschillen per aantal maandelijkse of jaarlijkse mailcontacten. Dit loopt uiteen van 1.000 contacten per jaar (€ 17,- p.m.) of maand (€29,- p.m.) tot 200.000 contacten per jaar ( € 640 p.m.) of per maand (€800,- p.m.). De prijzen zijn dus sterk afhankelijk van de grootte van je database en de frequentie waarmee jij e-mails verstuurt.

Natuurlijk zijn er nog talloze andere programma’s te gebruiken. Wil je beginnen met e-mailmarketing? Laten we samen kijken naar de mogelijkheden en neem contact met mij op.

Leadgeneratie: je e-mail database opbouwen en uitbouwen.

Een onderdeel van een sterke e-mailmarketing campagne is het focussen op het uitbouwen van de e-mail database. Een veel voorkomende term is leadgeneratie, wat eigenlijk het vinden van nieuwe prospects is. Hoe groter de e-mail database, hoe groter ook de kans dat er mensen zijn die jouw producten of diensten aankopen via een mail.

Leadgeneratie kan op verschillende wijze, dit kan al gratis zijn. Dit kun je realiseren via je eigen website. Zo kun je invulformulieren op je website plaatsen en pop-ups laten zien aan je bezoekers. Ook wel in site CTA’s (Call To Action). Deze kun je via je website koppelen aan je MailChimp of MailBlue account.

Daarnaast kun je investeren in leadadvertenties op Facebook en Google-leadextensies. Op deze manier kunnen we nieuwe e-mailadressen werven en je database uitbouwen.